Ik kon laatst niet slapen en besloot een oud seizoen van Sex & The City op te zetten om mij in slaap te sussen en mijn gedachtes te laten varen (doen we zoiets niet allemaal?). Mijn bik fixeerde zich op de ouderwetse beelden in de aflevering die ik voor de zoveelste keer opnieuw bekeek. Opeens kon ik alleen nog maar letten op de verschijning van de vier hoofdpersonages, maar ook op het uiterlijk van de figuranten. Iedereen leek een eigen stijl en natuurlijk gezicht te hebben. De aanblik ervan verwarde me en deed me verlangen naar deze tijd waarin niet iedereen hetzelfde gelaat en garderobe had.
De volgende ochtend opende ik Instagram en de eerste paar beelden die ik zag waren van meisjes met wijde blazers, matchende wijde pantalons en met Adidas Samba’s. Ze zagen er alle drie geweldig uit, maar wel met een ‘Instagram uniform’, waarvan er een paar in de omloop zijn online die het gehele straatbeeld lijken te bepalen. Het roept de vraag op (I couldn’t help but wonder): als we allemaal veranderen in replica’s van elkaar, met copy-paste outfits, heeft iemand dan nog wel een echte persoonlijke smaak?
Waar persoonlijke stijl ooit een heilige manier was om jezelf uit te drukken, lijkt deze nu verloren te gaan door social media algoritmes. Met glazige blikken volgen we collectief GRWM-video’s, bekijken we #ootd-foto’s, en klikken we op shoplinks naar modeketens die onze kledingkasten vullen met dezelfde items die tienduizenden anderen ook kochten, op aanbeveling van dezelfde influencers. Het is voor de meeste van ons aantrekkelijker geworden om ‘s avonds als een zombie op de bank met één klik een complete outfit aan te schaffen, dan om s’ochtends vintage rekken af te struinen. Laat staan om op je vrije middag in een warenhuis te slenteren en een ontwerper te ontdekken die je nog niet kende. Het wordt steeds moeilijker om een authentieke outfit samen te stellen die echt bij jou past. Een die jouw unieke persoonlijke stijl weerspiegelt.
Het volgen van modetrends is natuurlijk van alle tijden. We droegen allemaal de heupbroek door Britney, stonden collectief in de rij voor de nieuwste Nike Air Max en kochten sowieso alles wat Kate Moss of Pharrell droegen. Maar het was anders voor het tijdperk van social media en de explosie van fast fashion. Minder saai. Niet zo alomtegenwoordig. Aankleden ging meer over het proces dan over het eindresultaat. Over ontdekken wie je bent, hoe je je voelt en over het verkennen van jou eigen identiteit. Voor mij in elk geval wel.
Waarom jouw kunstsmaak en persoonlijke stijl hand in hand gaan
Begrijp me niet verkeerd, ook mijn stijlkeuzes worden soms beïnvloed door algoritmes, maar dit stoort me dan ook. Ik heb het gevoel dat er een waardevolle kunstvorm aan het verdwijnen is. Waar de personages in Sex & The City moeiteloos originaliteit met individualiteit lijken te combineren in hun garderobes, zijn we nu massaal zombies van het social media-algoritme aan het worden. Als persoonlijke stijl verloren gaat, kunnen we dan überhaupt nog wel onze individuele kunstsmaak ontwikkelen? Want is jouw voorkeur voor kunst en cultuur niet ook een weerspiegeling van jouw persoonlijke stijl?
Stijl gaat niet alleen over je kledingkeuzes, maar beslaat alle aspecten van je leven, waaronder kunst. De kunstwerken die je bewondert weerspiegelen vaak dezelfde esthetische waarden en sentimenten die je (onbewust) gebruikt bij het samenstellen van je outfits. Zo zullen mensen met een voorkeur voor minimalistische kleding vaak ook genieten van kunst met eenvoudige lijnen en heldere kleuren. Of zal iemand met een bohemien stijl eerder kunstwerken waarderen met bonte patronen en texturen. Onze kunstsmaak is een uitbreiding van onze persoonlijke stijl en beide weerspiegelen wie we zijn en hoe we de wereld zien.
Omgeven door data, maar koester je intuïtie
Het is van cruciaal belang dat jouw persoonlijke stijl, kritisch vermogen en kunstsmaak wordt gekoesterd in een wereld die steeds homogener lijkt te worden. Hoe dan vraag je je af? Simpelweg door je intuïtie te volgen. Jouw smaak is in overeenstemming met waar jij vandaan komt en wat jij waardeert in het leven. Laat de algoritmes en trends niet de uitdrukking van wie je bent overschaduwen. Zoek naar manieren om je persoonlijke smaak te herontdekken en te cultiveren. Zowel in je stijlkeuzes als in je waardering voor kunst, mensen en (andere) culturen.
“In art, as in love, instinct is enough.” – Anatole France in “Le Jardin D’Epicure” (1859)