
Het geheim van zichtbaarheid met jouw creativiteit.
Je bent een creatieve organisatie, professional of zzp-er en wilt beter zichtbaar zijn met jouw content.
Je houdt niet van self branding, maar snapt ook dat alleen zakelijke content saai voor jouw lezers is. Je weet vaak niet wat je moet posten en plaatst dan maar niks…
Het knaagt aan je, want je weet hoe belangrijk het is dat mensen jouw activiteiten zien.
Sterker nog, je doet jezelf tekort door niet consequent zichtbaar te zijn met jouw creativiteit.
Het is mij ook overkomen, maar ik heb een manier gevonden om klanten te bereiken met minder stress: een contentstrategie maken. Dit is een document met jouw doelgroepanalyse, customer journey, zoekwoordenonderzoek, content formats, distributieplan en natuurlijk, statistieken. Het lijkt misschien ver van je bedshow, maar geen zorgen, ik zal je de 10 stappen laten zien om een groter bereik te krijgen met jouw content.
Voorbeeld: Mijn voorbeeldcase, ArtNow*, is een online en fysieke galerie in Rotterdam, die gespecialiseerd is in hedendaagse kunst van Rotterdamse kunstenaars. ArtNow wil van heel weinig sales (soms wekenlang geen verkopen) naar regelmatige sales door online marketing en social media in te zetten.
- Het belangrijkste startpunt is om de problemen en interesses van je publiek te kennen, alleen dan heeft het bereik van je content kans op succes. Je hoeft dus niet meer te denken vanuit jezelf, geen ongemakkelijke zelfpromotie meer te doen. Eindelijk! Maar voor wie maak je jouw content dan? En waar bevinden deze mensen zich? Wat zijn hun problemen en waarmee help jij ze? Doe een doelgroepanalyse en maak 2 tot 4 doelgroepprofielen vanuit jouw echte klanten.
- Stel SMART doelen: een doel met jouw content is belangrijk om voor elke actie die je doet te begrijpen waarom je het doet. Waar sta je nu en wat wil je bereiken? Voor ArtNow is dit: van 1000 naar 5000 volgers op Instagram. 3 publicaties in de media door free publicity en een omzet van €100K via organische sales. En dat in 6 maanden tijd.
- Onderzoek je directe- en indirecte concurrenten: Directe concurrenten zijn degenen die een vergelijkbaar product en dezelfde doelgroep hebben, terwijl indirecte concurrenten dezelfde doelgroep hebben maar een ander product. Analyseer de marketingstrategie van topspelers in jouw branche en kijk welke gaten jij kunt opvullen. Laat je ook inspireren door topspelers in andere sectoren, zodat je hiervan kan leren. Voor ArtNow hebben we bijvoorbeeld naar andere galeries in Rotterdam gekeken en de marketingstrategie van een luxe modehuis in Rotterdam geanalyseerd.
- Om meer bereik te krijgen, moet je erachter komen waar je publiek online naar zoekt. Daar zijn verschillende tools voor, maar een van de goedkoopste manieren is door Google of YouTube te gebruiken. Typ je interessegebied in en automatisch begint de zoekmachine aan te nemen wat je nodig hebt op basis van populaire zoekwoorden. Door relevante zoekwoorden te vinden, krijg je nieuwe ideeën voor relevante content.
5. Doe nu waar je goed in bent: laat je creativiteit stromen voor nieuwe content! Analyseer je eigen content: welke posts of video’s hebben de meeste reacties, likes of views teweeggebracht? Wat wil jouw publiek zien? Welke content kan je tijdloos en duurzaam ontwikkelen of reproduceren? Waar plaats je je content? Op je website, blog, social media, of in nieuwsbrieven? Is je idee geschikt voor al jouw kanalen?
Voor ArtNow heb ik bijvoorbeeld een creatieve workshop georganiseerd waarin we op de volgende content ideeën zijn gekomen:
- Hoe start je een kunstcollectie als bedrijf of particulier
- Hoe geeft kunst waarde aan jouw bedrijf
- Hoe investeer je met kunst
- 10 hedendaagse kunstenaars uit Rotterdam om in de gaten te houden
- Hoe stimuleer je werknemers met kunst en cultuur
- Jonge kunstenaars om in te investeren in 2023
- Groepeer je content in formats geschikt voor verschillende fases in je marketingpiramide:
Top van de piramide: Dit zijn je volgers die (nog) niet geïnteresseerd zijn om iets van je te kopen. Zij consumeren jouw content om te ontspannen, iets te leren of geïnspireerd te raken. Zij zoeken in het voorbeeld van ArtNow naar “Kunst in Rotterdam”.
Midden van de piramide: dit zijn mensen die hun probleem hebben gedefinieerd en op zoek zijn naar iets specifieks. Bijvoorbeeld: “Welke jonge kunstenaars in Rotterdam maken betaalbare kunst?”
Onderaan de piramide: Mensen in dit stadium zijn bereid iets van je te kopen. Ze zijn in het geval van ArtNow al op de website om te bekijken welke kunstwerken er op staan, van welke kunstenaars, voor welke prijs en hoe ze werk kunnen kopen.
Aftersales: Welke content stuur je naar klanten nadat ze een product of dienst van je gekocht hebben? Ontzettend belangrijk punt om mee te nemen in je contentplan. - Nu is het tijd om een contentkalender te maken (of online een gratis template te downloaden) met de volgende stappen:
- Zoekwoorden
- Type content (film, blog, fotografie, etc)
- Welke fase in marketingpiramide
- Distributiekanalen en distributieplan
- Content productieplan
- Publicatiedatum
8. Content creatie: vergeet niet dat je je op het probleem van de ander focust, niet op wat jij allemaal goed kan en doet (boring). Gebruik waardevolle storytelling, simpele woorden die je ook in het dagelijks leven gebruikt en een opbouw in je content die de aandacht van je lezer erbij houdt. Voor ArtNow heb ik bijvoorbeeld 5 creatieve concepten ontwikkeld die we implementeren als content. Voor de top van de piramide maken we video portretten van Rotterdamse kunstenaars uit de galerie. Voor de middenlaag van de piramide organiseren we op Instagram live Q&A’s voor publiek met verzamelaars, curatoren en kunstenaars. Voor de onderste laag van de piramide hebben we een online kunstveiling ontwikkeld die 2 keer per jaar plaatsvindt via de website en live in de galerie.
9. Tot slot: verspreiden! Vergeet niet om je content op alle kanalen die je gebruikt te plaatsen. Promoot de inhoud via je website op instagram en vice versa. Probeer zoveel mogelijk tijdloze content te maken die je na 3 tot 6 maanden weer kunt hergebruiken (geheel of geknipt in delen).
10. Meet je resultaten: alleen dan weet je of het de moeite en investering waard was, of mensen interesse hebben in deze informatie. Van wat ik tot nu toe heb geleerd, zijn dit de belangrijkste statistieken om je marketinginspanningen te meten:
- Organisch zoekverkeer
- Sessie, sessieduur en bouncepercentage
- Betrokkenheid op sociale media
- Conversies
- Leadgeneratie
- Zoekwoorden ranking
- Backlinks
- Verkoop
- Autoriteit
Samengevat: Met de juiste marketingstrategie en concepten creëer je met jouw content een eigen fanbase van trouwe klanten. Je krijgt meer bereik met je projecten en hiermee wordt jouw reputatie in de markt groter.
Wil je weten hoe ik je kan helpen beter zichtbaar te worden? Welke contentstrategie en concepten bij jouw doelen passen? Hoe jij deze fijne manier van marketing in kan zetten om beter zichtbaar te zijn voor jouw fans?
Doe de gratis MERKSCAN en meld je aan voor een gratis persoonlijk gesprek. Door de vragen in te vullen leer ik vast meer weten over jou en je werk. Dit zal me helpen creatieve en zakelijke oplossingen te vinden voor jouw huidige uitdagingen. Zodat ik je op waardevolle en praktische manier kan helpen groeien!
*ArtNow is een echte klant van mij met een fictieve naam.